Hier hebben we de sociale maatregelen met betrekking tot energie opgesomd:
Water
Vivaqua heeft beslist om niet over te gaan tot afsluiting van de watervoorziening bij wanbetalers. Op deze manier kunnen ze iedereen de noodzakelijke hygiëne garanderen. Er zullen geen meteropnames gebeuren, maar wel tussenkomsten in geval van lekken.
Tot eind juni 2020 zullen geen herinneringen worden verstuurd voor onbetaalde facturen en betaalplannen van 10 keer of minder worden automatisch geaccepteerd.
Gas en elektriciteit
Tijdens de winterperiode zijn afsluitingen van de gas- en elektriciteitstoevoer verboden. Normaal gezien geldt dat verbod van 1 oktober tot 31 maart. De Brusselse regering heeft die periode nu met een maand verlengd (30 april) om de sociale gevolgen van de maatregelen ter bestrijding van de verspreiding van het coronavirus op te vangen .
Als sociaal leverancier blijft Sibelga tot en met 30 april de energielevering voor haar rekening nemen voor de klanten die betrokken zijn bij deze maatregel.
In Vlaanderen
Elke Vlaming (die tijdelijk werkloos is door de corona-crisis), krijgt een bedrag van €202,68 automatisch op zijn rekening gestort om de energiefactuur van 1 maand te compenseren. Een aanvraag moet niet gebeuren, je krijgt het bedrag automatisch op je rekening gestort. Opgelet: je moet nog steeds zelf de energiefactuur betalen!
Meer info vind je op: https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en-welzijn/gezondheid/coronacrisis-door-uitbraak-van-covid-19/corona-maatregelen-voor-waterfactuur-en-energiefactuur